Bár már korábban volt szó más híres és sikeres ember életszervezési módszeréről, mint Warren Buffet dollármilliomos célkitűzési módszere  vagy David Dwight Eisenhower amerikai elnök priorizálási technikája. De kevesen ismerik Walt Disney stratégiáját, ami a kreativitást hivatott elősegíteni.

 

Walt Disney kreatív stratégiája

 

Walt tehetséges volt a kreatív ötletek felfedezésében és valóságba konvertálásukban. Egy közeli munkatársa elmondása alapján: „Valójában három különböző Walt volt: az álmodozó, a realista és a kritikus. Soha nem lehetett tudni, melyik jön a megbeszélésre.”

 

A Walt Disney módszer 1994-ben az NLP szakértője, Robert Dilts emelte ki és modellezte. A technikát úgy definiálta, mint a Disney módszerét álmainak valóra váltására. Ebben a módszerben az ember vagy embercsoport egy speciális gondolkodási folyamatot alkalmaz, amely párhuzamos gondolkodást épít fel, felhasználható ötletek generálására, értékelésére, kritikájára és a problémák megoldására használják.

 

Bár a módszert Walt Disney nem fejlesztette ki teljesen, mégis áthidalja a képzelet és a valóság közötti szakadékot. A kreatív folyamat felszabadítja az elme azon képességét, hogy álmodjon, és váratlan ötleteket és megoldásokat alakítson ki a létező problémákra. Ezek a megoldások azonban valószínűleg nem alkalmazhatók a valóságban, és nem is alkalmazhatók stratégiai tervként. Ezért, Disney kreatív stratégiai módszerének előnye az egyensúly megteremtése az álom és a valóság között, az életképes ötlet megtervezése annak megteremtése érdekében. Ez a módszer akkor hasznos, ha elakadtál a célkitűzés vagy a megvalósítás során, és nem tudsz tovább menni, elbizonytalanodsz abban is, hogy tényleg ezt akarod-e.

 

„Walt Disney azon képessége, hogy innovatív kreativitását összekapcsolja a sikeres üzleti stratégiával és a népszerű felhívásokkal, minden bizonnyal géniusz a szórakoztatás területén. Bizonyos értelemben a Disney által választott kifejezőeszköz, az animációs film az összes zseni alapvető folyamatát jellemzi: az a képesség, hogy megragadjon valamit, ami csak a képzeletben létezik, és fizikai létezésbe kovácsolja azt, amely pozitívan módon befolyásolja mások élményeit.”

Disney kreatív stratégiájának szintjei

Ez a módszer három fő szakaszon alapszik: az álmodózó, a realista és a kritikus. Minden egyes szakasz egy-egy adott gondolkodásmódot képvisel, ezeket pedig az alábbiak szerint kell alkalmazni.

 

Az Álmodozó

Általában minden kreatív ötlet egy szenvedély és lelkesedés egy álommal kezdődik. Rendszeres találkozóknál ezt az álmodozó stílust a valóság állítja le és nincs lehetősége tovább folytatni az ábrándozást, inkább lemond a megvalósításról. Hiszen környezetében lévő társai részletekbe menően megvitatják, miért nem reális az álma és hol bukik el, teljesen szétszedik.

A Disney kreatív stratégiában az első szakasz lehetővé teszi számodra, hogy korlátok és kritika nélkül végig gondold és részletezve leírd az álmaid. Ez elősegíti a kreatív ötletek részletes felépítését. Ezeknek az ötleteknek egy része életképes, mások nem. Az életképes kreatív koncepciók meghatározása később a második és harmadik gondolkodási stílus eredményeként jön létre.

Az Állmodozó szinten olyan kérdéseket tegyél fel magadnak, amelyek segítik az ötletek leírását:

  • Mit akarok?
  • Mi a megoldás?
  • Hogyan tudom elképzelni a megoldást?
  • Mi a haszna, ha ezt a megoldást választom?

 

A Realista

Most logikusabb tervezési stílusban kell gondolkodni. Ebben a szakaszban úgy kell tenni, mintha az álom 100%-ban megvalósítható lenne és meg kell tervezni a megvalósítás lépéseit. A tervek célja, hogy a képzeletbeli ötleteket irányítható cselekvési tervre alakítsák át. Ebben a szakaszban az összes gondolatnak konstruktívnak kell lennie és a cél, hogy a terv valódi lépést képezzék.

Ezen a szinten a következő kérdésekre kell választ adnod:

  • Hogyan alkalmazható ez a valóságban?
  • Mi a cselekvési terv az ötlet alkalmazására?
  • Hogyan fejleszthető tovább ez az ötlet?

A Kritikus

Miután kidolgoztál egy cselekvési tervet az ötlet valósággá történő átalakítására, a kritikus gondolkodásmód segít felfedezni az ötlet alkalmazásának akadályait és azok leküzdésének módját. Ezen a szinten a konstruktív kritikát kell megfogalmazni az ötletre vonatkozóan, a cél hogy megtaláld a gyenge pontjait annak érdekében, hogy megtaláld a végső megoldást. Ebben a szakaszban az alábbi kérdéseket tedd fel magadnak:

 

  • Mi lehet a baj az ötlettel?
  • Mi az, ami hiányzik?
  • Miért nem tudom alkalmazni?
  • Melyek a terv gyengeségei?

 

Összegzés

A Walt Disney módszer,  kreatív stratégia fenti három fő szakaszának eredményeként egy szilárd kreatív ötletet hozol létre akciótervvel annak alkalmazására. Az első szakasz a kreatív szempontra, valamint a kreatív ötletek és megoldások megosztására összpontosított. A második szakasz a valóságra és az ötlet cselekvési tervre alakításán fókuszált, végül a harmadik szakasz célja az ötlet gyengeségeinek azonosítása és a végleges tervben való leküzdése.