Ebben a blogbejegyzésben néhány tippet osztok meg, ami tuti recept egy megfelelő tanulási terv elkészítéséhez, hogy ne legyenek nehéz helyzetek és szűkös határidők. De mivel mindkettőben volt részem, olvashatsz arról is milyen tanulási tervet állíts fel, ha ég a ház. 😊

Nem tudom milyen a szorgalmi időszakod („csak” órára kell bejárni, esetleg néhány zárthelyi számonkérés van, vagy beadandó) az egyetemen vagy főiskolán ahova jársz, mennyire van számonkérés, nálunk a mesterképzésen van dögivel.

Most a már második év végén már elég biztosan tudom, hogy mi működik és mi nem.

 

Tanulási terv felállítása

 

Amire szükséged lesz az egy toll és papír, ha van naptárad az is tökéletes. 🙂 Vedd elő a tematikákat, ha a tanárod nem adja oda, akkor valószínűleg eléred valamelyik adminisztratív felületen (Neptun, Moodle, Coospace stb – ehhez kérd az évfolyamképviselőd segítségét, ha sehol sem találod).

Nekem a bullet journalomban van egy suli szekció, ide írom ezeket a dolgokat is.

Szóval ülj le a tematikákkal és gyűjtsd ki a kötelező irodalmakat, ha neked úgy egyszerűbb az is jó, ha szövegkiemelővel kiemeled, az a fontos, hogy könnyen megtaláld ne kelljen mindig lapozgatni. Nézd meg a számonkérések időpontjait is, ezt is írd ki a papírodra, vagy írd be a naptáradba!

Én be szoktam írni a filofaxomba a fő infókat, röviden. Pl. 11.14 dátumnál szerepel egy ilyen: ! Szsz 42. o. B.
A felkiáltójel azt jelenti, hogy aznap van a határideje, az SzSz a tantárgy nevének rövidítése (ez esetben Szólásszabadság) és a kötelező irodalom terjedelme, ami 42 oldal és B mint Beadandó.
Ha egy tárgyból rendszeres számonkérések vannak, akkor talán nehezebb elfelejteni, de én így is írni szoktam mindig.

 

Ezt a folyamatot csináld végig az összes tantárgyhoz kapcsolódóan

 

Ha nem kell készülnöd óráról-órára kevesebb számonkérés van de az jóval nagyobb, pl. két zárthelyi vár rád egy fél év alatt, akkor célszerű ugyanezt az eljárást követned.

Ilyenkor az egész irodalmat vagy beadandót felosztom kisebb egységekre, ez szintén heti bontást jelent.
Nézzünk egy gyakorlati példát. A TMP című tárgyamból két zh-t (zárthelyit) kellett írnom, ehhez több kötelező irodalmat kellett feldolgozni egészen pontosan, 12 szakirodalmat az első zh-ra és 15-öt a másodikra, minden hétre beiktattam kettőt, így nem örültem meg a zh előtti éjszakán….

Ezt minden tantárgyból megcsinálom mert így látom, hogy heti szinten mi vár rám és ösztönzés is ahhoz is, hogy hétköznap megcsinálgassam, mert a hétvége szent, sose foglalkozok a sulival (kivétel amikor záróvizsga időszak van…). Ennek persze ára van, amit a hétköznapokon fizetek meg.

De egy másik nagy előnye is van, tudsz betervezni plusz időt, egyfajta mentőövnek, ezért ha lesz olyan heted amikor esélytelen a tanulás, akkor az adott hétre jutó adagokat be tudod tervezni máshova, de ha esetleg csúszol az sem jelenti majd a világ végét.

 

Miért tervezz és bontsd fel kisebb egységekre ha, mire kérdezik úgyis elfelejted?

 

Nos, hogy igazán hatékony legyél és ne kelljen újra elolvasnod, nem kerülheted el a jegyzetelést.

Én egy időben külön lapokra jegyzeteltem ki a dolgokat ez már elég élhető volt.
Mesterképzésen már nem nagyon volt külön kijegyzetelgetés.

Van aki csúnyának tartja, én bizony kegyetlenül szövegkiemelőzöm, keretezek, széljegyzetelek, természetesen a jó ízlés határán belül.
Mégpedig azért mert
1. a könyvek vannak értem, nem én értük és tankönyvek, szerintem erre valók
2. sose fogom eladni őket, egyszerűen képtelen vagyok rá
3. engem nem zavar
4. gyorsítja a tanulást mert könnyebb visszakeresni ha szélére kijegyzetelt szavakból nem ugrik be a lényeg.

Ezt követően jön a rendes megtanulás, amit betéve tudni kell pl. a közgáz (közgazdaságtan) fogalmak, nem elég csak érteni és alkalmazni tudni a tanultakat. Közvetlen ül a zh előtt viszont szívderítő csak a széljegyzeteket olvasni, sokkal kevésbé kétségbeejtő számomra.

Ne érts félre, nem buzdítok senkit arra, hogy beleírjon a könyveibe ha nem akar, a sok színes szövegkiemelőnek van egy anyagi vonzata is, nem fogom tagadni.

De számomra ez leghatékonyabb ezért ezt osztom meg veletek elsőként. A későbbiekben lesz egy bejegyzés arról, hogy hogyan készítsd el az egyetemi jegyzeteidet, ha semmi esetre sem akarod firkálni a könyvet.

 

Van még arra idő….

 

Na igen ez így van és bőven van mit csinálnod helyette főleg, ha dolgozol egyetem mellett ahogyan én is végig dolgoztam alapszakon. Mesterszakon már erre nem volt idő és itt rá kellett jönnöm, hogy nincs idő, főleg ha szeretném, hogy az egyetem mellett “legyen életem” is.

Ne értsd félre ez a rengeteg elsajátítandó anyag nem azért kellett, hogy tuti ötös legyen a vége, ez annak volt az előfeltétele, hogy egyáltalán vizsgázni mehessek és vizsgán minden kezdődik elölről, simán megbukhatsz annak ellenére, hogy év közben rendesen dolgozol. Hát igen, ez ilyen.

 

Ha ég a ház mert már nincs idő

 

Vegyük például, hogy nem osztod be előre a kötelező irodalmakat és közvetlenül zh előtt állsz neki a tanulásnak, vagy egyszerűen a zh előtti napon eszmélsz rá, hogy még nem készültél semmit. Ezt is segít elkerülni a felállítasz és igyekszel betartani egy tanulási tervet.

Megint csak a saját egyetememből tudok kiindulni, itt a leglazább zh-hoz is minimum egyszer el kellett olvasni a kötelezőket, nem lehetett megúszni.

Amikor nálam erre került sor, akkor is legalább kihúzgáltam a szöveget, hogy óra előtt még át tudjam futni. Ilyenkor szándékosan lassan olvasok, mert akkor pontosabban tudok infókat megjegyezni és könnyebb visszaemlékezni.

Ilyenkor le szoktam mérni, hogy egy óra alatt mennyit tudok olvasni, megtanulni majd azzal elosztom a teljes terjedelmet, vagyis a Pl. egy óra alatt 40 oldal, az amit elolvasok és meg is jegyzek (a lényeg lényegét) akkor egy 240 oldalas tankönyv 6 órámba kerül.

Mi a tanulási terv célja?

Így megszabadulsz az “úristen soha nem végzek vele” érzéstől és látod, hogy belefér-e az idődbe a szivatósabb részeket újra átfutni vagy, esetleg aludni a zh előtt.

Kevesebb stresszel kell megbirkóznod nap, mint nap nem leszel rosszul a vizsgáktól, hiszen kész cselekvési terved van a túlélésre. Emellett szintén hasznos, mert ha valami váratlan dolog ér, akkor könnyedén át tudod szervezni a vizsgáidat.

Remélem a segítségedre volt ez a blogcikk a tanulási terv elkészítéséről, a következő részben egy másik, talán legnagyobb téttel bíró számonkérésről lesz szó, a vizsgákról. Hogyan tervezd meg a vizsgaidőszakot és ne csak túléld, hanem sikerrel is zárd! 🙂

Addig is sok sikert!