Az előző blogposzt a tanulási tervről szólt, most pedig a nagyobb lélegzetvételű számkérések felé vesszük az irányt ez pedig nem más, mint a vizsgaidőszak, bármilyen rémisztően is hangozhat elsőre, egész nyugodtan is túl lehet esni rajta.
1) Vizsgaidőszak beosztása
Fogok két havi tervezőt, decemberre és januárra, vagy tavasszal májusra – júniusra ceruzával beírom az összes tárgy összes létezős vizsgaidőpontját, a havi tervező hátuljára pedig kigyűjtöm, hogy melyik tantárgyból hány anyag van illetve hány oldalnyi szakirodalom, valamint azt is, hogy vannak-e gyakorlati feladatok. Ha szóbeli vizsga (és vannak) akkor a tételek számát írom fel.
Szövegkiemelővel kihúzom a kiválasztott a vizsgaidőpontokat, de kabalából nem radírozom ki a többi időpontot sem. A tanulnivaló listán pedig színkódok segítségével teszem fontossági sorrendbe a listán szereplő teendőket – piros, sárga, zöld színeket használok, legfontosabbtól a legkevésbé fontos felé haladva.
A vizsgaidőszak szempontjából a legfontosabb, hogy flexibilis legyen a terveződ, számíts arra, hogy váratlan dolgok is történhetnek, inkább több időt szánj egy tárgyra mint kevesebbet. Velem is megtörtént, hogy egy családtagomat veszítettem el a vizsgaidőszak közepén, ez azért eléggé oda tudja vágni az embert.
Legyél reális napi 4-5 óra vagy 2-3 amennyi időd ténylegesen van rá, és amennyit tényleg 100%-kal tudsz koncentrálni. A vizsgaidőszak akármilyen rémisztően hangzik, nem kell hogy éjjel-nappal tanulásról szóljon, mellette nyugodtan lehet életed is, de ennek az a feltétele, hogy ha azt mondod két órát tanulsz, akkor tényleg tanulj, tervezz be vésztartalékot, ha valami történik és így nem lesznek hatalmas csúszások.
2) Kezdd egy átfogó ismétléssel
Ezt főleg akkor ajánlom, ha egymásra épülő tárgyakról van szó. Ha Statisztika II-ből lesz vizsgád nézd át a Statisztika I-et a gyakorló feladatsort is, a korábbi jegyzetek segítségével sokkal könnyebb visszaemlékezni, mint nulláról kiszenvedni az egészet és kevesebb időt is vesz igénybe.
3) Ellenőrző kérdések
Ha vannak a tankönyvednek ellenőrző kérdései, akkor az nagyon előnyös, ha nincs, akkor tegyél fel magadnak kérdéseket, a tankönyv hátuljában lévő tárgymutató segítségével.
4) Elmetérkép
Készíts elmetérképet a tankönyv alapján – segíti a gyors ismétlést különösen olyan témáknál előnyös, amelyek nehezen mennek.
Ha biztosnak érzed a tudásod csinálhatod a tanterv alapján is, lényeg, hogy lásd az összefüggéseket.
5) Laza vizsga
Felírhatod a fő definíciókat, tételek címét post-it-okra és ülj össze barátaiddal, mindenki húz egyet, és együtt elmondjátok a tételeket. Egymás válaszaiból könnyebb tanulni, hiszen nem tudományos megfogalmazásra megyünk, vizsgán pedig úgyis szépen megfogalmazod.
Velem is volt már olyan, hogy egy témát ilyenkor értettem meg, vagy új összefüggésekre bukkantunk, amit vizsgán imádtak az oktatók.
6) Videók
Ha nagyon rajtad van a vizsgadrukk akkor nézz videókat de azt nem tanácsolom hogy csak ebből álljon a tanulás, kétlem hogy ez elég lesz a sikeres vizsgához… Azonban ismétlésre tökéletesen megfelel. De ha rendesen megtanulod a dolgokat, inkább engedj meg magadnak egy filmet helyette. 😉
Remélem valamelyik tipp hasznos számodra! Írd meg melyiket használod, vagy ha valamelyik új és kipróbáltad, írd meg neked mennyire működik jól.
Lényegében a sikeres vizsgaidőszak sokban függ a vizsgák beosztásától és attól, hogy tényleg betartod-e az időkeretet és a célokat.